lørdag 11. juli 2020

Peonens første blomst.

Vi kjøpte denne peonen i 2016, og den har stått uten blomster hver sommer, men helt i slutten av juni kom den første og eneste blomsten så langt. Vakker, ikke sant?

Det er en silkepeon, og den ble kjøpt som Sara Bernhard. Den er mer rosa enn jeg hadde forventet, så derfor er jeg litt usikker. Vi har plantet peonen på nordsiden av huset, og det er nok ikke helt optimalt, men jeg tror at den nå har "knekt koden" for blomstring, sånn at det blir flere neste år.

Til høyre i bildet er en hortensia vi fikk i gave, og den eneste måten jeg får dem til å overleve på er å stikke dem ned i jorda. Vi har vært en tur på mitt hjemsted, og da kunne jeg ikke ta sjansen på å ha den i krukke. Hortensiaen har klart seg fint hittil, så da håper jeg på å klare å beholde den.


Peon

mandag 6. juli 2020

Hoya og årgangsgarn.

Min mor har i mange år hatt en hoya (porselensplante) i det ene stuevinduet. Hvor gammel den kan være vet jeg ikke, men antakelig et sted mellom 30 og 40 år.

Den blomstret så nydelig akkurat mens vi var der.


Vi holder på å rydde i barndomshjemmet mitt, og da fant vi en pose med Peer Gynt garn. Jeg gjetter på at det er fra slutten av 60-tallet, fordi vi da hadde mine søstre jakker som var strikket i sånne farger. Det er i alle fall lenge siden Sandnes Garn leverte Peer Gynt i hesper på 100 g.

Mamma strikker så og si aldri, så det må være kjøpt med tanke på å få strikkehjelp. Jeg fikk det i alle fall med hjem 😊




tirsdag 30. juni 2020

Mørk rød busknellik.

Det er en utrolig vakker farge på denne busknelliken, og jeg har strevd litt for å få kameraet til å vise den noenlunde presis.

Her er et bilde i sollys, og et i skygge. Nelliken er virkelig flott, og ser ut til å ha etablert seg nå. Den dufter deilig, og tiltrekker seg i alle fall noen insekter.

I år er den kanskje 10 cm lavere enn i fjor. Det kan være på grunn av den snøfattige vinteren. De nye skuddene står jo grønne selv om det er frost.




søndag 21. juni 2020

Poteter og persille.


Nå er det frodig i plantekassa. Vi har satt noen få poteter, som vokser som bare det. Persillen har overvintret fra i fjor, og vi har høstet av den allerede.

Til høyre i bildet er en basilikum som vi har kjøpt på et plantesenter. Jeg har prøvd noen ganger før, men ikke lyktes noe særlig. Vi får se om denne trives da.

Det er deilig å kunne plukke urter rett fra egen hage!



søndag 14. juni 2020

Slottsparken.


Det er så fint i Slottsparken nå! Fontenene er i gang, og det samme er blomstringen. I parken er det både bikuber og humlehotell, og egne områder hvor gresset ikke klippes, slik at insektene får nok å spise.


Den geometriske reven er en del av Prinsesse Ingrid Alexandra sin skulpturpark. Vel verdt å se.


I Slottsparken er det store felter med planter i forskjellige farger i flotte kombinasjoner. Vakkert! Og på varme sommerdager er det mulig å finne skygge, for de som foretrekker det.


mandag 8. juni 2020

Ferdig t-skjorte og blomstrende valmuer.

Ny, hjemmestrikka t-skjorte til sommeren. Det er jeg fornøyd med!

Som utgangspunkt har jeg brukt oppskriften til genseren Hjemover i størrelse 10 år. Jeg ville se om den ble en passe damestørrelse med bruk av tykkere garn og pinner, og det ble den. Her har jeg brukt bomullsgarn og pinner nr. 3,5.

Det betyr at jeg etter hvert kommer til å lage en hel genser, med alle bordene som barnegenseren har, og i ull, bare tykkere ull enn i oppskriften.



Nå blomstrer valmuene som aldri før! Det er de vi sådde selv for 4 år siden. Frøene hadde vi med fra den forrige hagen. I bakgrunnen er hekken mot den ene naboen. Er usikker på hva det er. Den ligner litt på blåleddved, med jeg tror ikke det er det.



mandag 1. juni 2020

Fiolett og grønt.

De siste dagene har vi hatt sol og sommer. Og nye farger inntar hagen.

Gressløken blomstrer i nydelig fiolett.

Gressløk

Det samme gjør syrinene. Og så dufter de så deilig.

Syrin fiolett

Valmuen er i grønt i øyeblikket, men fortsetter denne varmen, blir den oransje i løpet av kort tid.

Valmue


Ripsbusken vår står allerede med umodne bær. Den også i grønt, enn så lenge.

Grønne rips

Og enda har vi bare første sommerdag. Mye å glede seg til!