mandag 27. april 2020

Prestegård med urtehage.

Forrige helg tok vi en sykkeltur i finværet. Turen gikk til Spydeberg Prestegård, som ikke er så langt herfra. Jeg har faktisk ikke vært der før, og var veldig spent på å se den.

Prestegården er et nasjonalt minnesmerke, og har sin plass i Norges historie. Av prestene som har bodd der er den dansk-norske presten Jacob N. Wilse spesielt kjent. Urtehagen slik den fremstår i dag, er gjenskapt etter Wilses tegninger.

Det er litt tidlig på året til å få sett alle plantene. Vi drar definitivt tilbake når fruktblomstringen starter.

Huset sett fra damanlegget.

Statue med urtehagen i bakgrunn.

Det begynner å bli grønt. Solbær kanskje?

En del av urtehagen.

mandag 13. april 2020

Røde nonstop?

I løpet av påska hadde Skolegutten vår 10-årsdag, og da måtte vi jo ha kake, selv om ingen får ha selskap akkurat nå. Det får vi heller ta igjen senere.

Vi hadde to sorter kake; en variant av pavlova i tillegg til sjokoladekake. Hos oss er det nesten litt tradisjon å pynte sjokoladekaka med nonstop, så det måtte vi denne gangen også.

For å gjøre pyntingen litt enklere, sorterer jeg gjerne nonstopene etter farge. Til min store overraskelse var det bare seks røde nonstop i hele posen. Så denne gangen måtte det bli oransje nonstop i stedet for røde. Tror aldri jeg har opplevd det før.



Her er sjokoladekaka ferdig pyntet. Jeg kunne tar gjerne imot tips til hvordan en får sjokoladekrem til å renne pent ned på de "riktige" stedene på en enkel måte. Det ser så lekkert ut, men er vanskeligere enn en skulle tro.


Det ble akkurat plass til 10 lys midt i nullen.


tirsdag 7. april 2020

Vårtegn - syrin.

Etter at det har vekslet mellom frost og mildvær ser vi vårtegnene litt etter litt. Syrinene er ikke i nærheten av verken blad eller blomster, men vi kan se den gjør seg klar.

Jeg håper de skal få blomstre uten frost i år. I fjor ble blomstene ødelagt, men det hører heldigvis til unntakene. Syrinene klarer seg vanligvis godt.




mandag 30. mars 2020

Perleblomst med knopper.

Nå titter perleblomstene opp. De har ikke kommet helt i blomst, men vi kan tydelig se den flotte blåfargen.

Det er deilig med sånne soldager som vi har hatt nå. Håper det fortsetter.


mandag 23. mars 2020

Deilig vårvær og blomster langs veien.

I disse dager er jeg ekstra glad for å bo nært friluftsområder, hvor en kan gå i ro og fred, og uten problem holde riktig avstand til andre turgåere. Det gjør at vi kan nyte vårens mildere dager ute i det fri.

Langs ruta vi tok i går, er det et gammelt småbruk, som er bebodd men ikke i drift. Ved veien der stod disse blomstene. Jeg syns det ligner helleborus, men er ikke sikker. De var aldeles nydelige der de stod.


mandag 16. mars 2020

Hestehov.

Nå er det i alle fall vår, når hestehovene titter fram langs veiene. Kan ikke annet enn å bli glad når jeg ser dem.


mandag 9. mars 2020

Med frø fra egen hage.

Sommeren 2018 var det uvanlig varmt, og veldig tørt. Det ble det mange frø av, og nå har jeg plantet noen av dem. Nigella, både blå og hvit og blomkarse. I tillegg har jeg sådd noen frø fra 2017. Det er Caleforniavalmue.

Alle disse kan egentlig såes på friland, men da tar det litt lengre tid før de blomstrer. Ved å så inne er det også lettere å se om frøene er spiredyktige.

Frøene fra valmuene har jeg forsøkt en gang før uten hell. Men da var det på friland, og de fikk konkurranse fra kornblomstene.

Det er litt tidlig å så inne her hos oss, siden plantene må stå i oppvarmede rom. Det hender de vokser for fort, slik at de får for dårlig plass før det er mulig å plante dem ut.

Gleder meg til å se spiringen!