mandag 19. mai 2014

Egen produksjon av poteter og gulrøtter.

Det er jo ikke akkurat plass til grønnsakshage her, så verandaen får gjøre nytten. I dag har jeg satt to poteter, og fått hjelp av Minstemann til å så gulrotfrø i åtte melkekartonger. Noen stor produksjon er det ikke, men hvis vi lykkes, har i alle fall smaksløkene noe å glede seg til.

Potetene satte vi i en dyrkebag jeg kjøpte på Plantasjen for en tid tilbake. Den har en del luftehull, så jeg kunne ikke sette bagen på verandaen. Nå står den på bakken nedenfor, bak en potentilla. Det kan tenkes det blir for mye skygge der, selv om det er på sørsiden. Jeg torde ikke sette den i direkte sol, fordi det fort kan bli for tørt igjen. Lunt får potetene det i alle fall.

Den ene poteten er rød, Beate tror jeg, og den andre gul.

Jeg har vært på jakt etter noe å sette melkekartongene i, så de ikke skulle velte. Hos Hageland hadde de mye fint, blant annet denne kassa. Den hadde akkurat perfekt størrelse til åtte kartonger. Sånn for sikkerhets skyld hadde jeg tatt vare på åtte like kartonger, alle dekorert med årets påskekrim. Den blir ikke synlig nå, men det er like greit.


Og så, mens de første regndråpene falt, fikk jeg god hjelp av Minstemann til å fylle jord i kartongene. Før vi visste ordet av det satte tordenværet i gang. Når tordenværet endelig tok en pause, fikk vi sådd gulrotfrøene. De har vi fått tilsendt av min søster, som sår i mye større skala enn oss. Denne sorten heter Nantes sommergulrot.


Nå er det bare å vente på at det spirer.

7 kommentarer:

  1. God idé at I har sået gulerødder og lagt kartofler - rigtig fin idé med kartonerne :-)

    SvarSlett
  2. Så spennende, det er ikke mengden som teller men gleden ved å se det spirer og gror.
    Minstemannen din er heldig som har en kreativ mamma, jeg tenker dette blir verdens beste gulerøtter og poteter.

    Ha en strålende tirsdag.

    SvarSlett
  3. Dette blir jo spennende! Jeg har satt poteter i murerbøtter i år, og er like spent på resultatet som deg. Tenker minstemann synes dette er gøy! Tordenvær hadde ikke vi her heldigvis, men regn fikk vi :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper du viser bilder av potetene dine :-)

      Slett
  4. Så kreativ du er! Her blir det nok frodig på verandaen:) Du spurte om hvite dupper er det samme som duppesoleie. Det er det:) Kjært barn har mange navn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha. Hvite dupper er så nydelige :-)

      Slett