torsdag 22. august 2019

Sommerblomster en liten stund til.

Denne sommeren har noen av sommerblomstene brukt mye lengre tid enn vanlig før blomstring, uten at jeg vet hvorfor.

Solsikken er i rute, selv om det er færre frø som spirte i år enn i fjor. Jeg kan ikke annet enn å bli glad av å se den.


Vi sådde en god del zinnia i år, som så vidt har begynt blomstringen. Det er nok fordi de har blitt spist på, enten av larver eller snegler. Helt sikker er jeg ikke, fordi det foregår på natten. Zinnia er nok en favoritt, for de andre blomstrene står urørt. Det vil si, en og annen ringblomst får blomsten "klippet" av.


Dette tror jeg er en av zinniaene fra i fjor som har frøet seg selv. I år kommer den som miniatyr. Ca. 10 cm., mot 40 i fjor.


Blomkarse er vanligvis enkel å få til. I år har den ikke trivdes så godt i bedet vår, men se på denne som vi flyttet til en krukke. Flott, ikke sant?


7 kommentarer:

  1. Blomkarse er så fine! Det er mange blomster som er sneglefavoritter dessverre :(
    Solsikker er alltid så fine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok sånn. I fjor var det jo ikke snegler i det hele tatt på grunn av tørken, så i år har nok de hatt bedre vilkår.

      Slett
  2. Så mange fine blomster du har stadigvæk! Det er sjovt, når frø fra i fjor kommer op som miniatureplanter - det har jeg også haft her :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker veldig godt når blomstene har frøet seg selv :-)

      Slett
  3. Hei! Flott blomstring. Det blomstrer nok fint helt til frosten Kommer.
    God kveld! Anne

    SvarSlett