Sist lørdag var vi på Ekeberg besøksgård. Det kan absolutt anbefales :-)
Vi fikk gå mellom dyrene, og være med på foringen. Det var gøy for også meg, som voksen, at ponniene spiste korn rett ut av hånden min. Sauene presset seg fram i køen, og hadde etterhvert like mye korn på kroppen, som i kroppen.
Som et supplement til foret, hadde dyrene fått juletre å gnage på. En koselig form for resirkulering, syns jeg.
I inngjerdingen er det en passelig ruslerunde for ponniene, slik at de barna som vil ta seg en tur, får mulighet til å prøve. Da i følge med en av de ansatte og foreldre.
Geitekillingene var utrolig søte. En av geitene hadde hatt keisersnitt, og hadde fortsatt synlig arr.
I tillegg så vi kaniner, høner, en påfugl og hester. Flott dag!
Mitt ønske er at bloggen skal være et sted hvor tanker gis rom for å uttrykkes med ord, hvor farger og skaperglede uttrykkes med bilder. At det likevel skal være rom for å gjøre det helt motsatte, og at det må være plass for hverdagens betraktninger.
fredag 28. februar 2014
torsdag 27. februar 2014
Venstrehåndsarbeid - akvarell.
Siden min Høyre hånd denne uka skulle hvile mest mulig, syntes min Venstre hånd det var på tide å få prøve seg på maling. Akvarell helst. Hodet tenkte at det kunne jammen bli et spennende prosjekt.
Høyre hånd fortrekker middels til små ark å male på. Venstre hånd forlangte et stort ark, og bred pensel. Ikke en sånn myk, spenstig pensel, men en med stiv bust. Høyre hånd stilte seg tvilende til prosjektet, men ble ikke hørt.
Med litt nølende, men kraftige tak, fuktet Venstre hånd arket. To farger ble valgt ut til bunn, grønn og blå. Bustpenselen fikk nesten ikke plass ned i fargen, så bred var den. Arket måtte tørke litt, så Venstre hånd fikk en tenkepause, og fant ut at det kunne være nyttig med en mykere pensel også, men den måtte være stor!
Til å male stammene valgte Venstre hånd brunt og blått. Høyre hånd så med fortvilelse på at Venstre hånd blandet fargene rett på arket. Og så kun to farger når det fantes flere. Det er ikke sånn det skal gjøres! Men Venstre hånd forsatte ufortrødent. Hodet protesterte ikke, så da måtte Høyre hånd bare gi seg.
Det første strekene med bred pensel gikk greit. Så ble det mer krevende. De smalere strekene gikk ikke så lett. Høyre hånd ventet bare på å få ta over, og vise sin overlegenhet. Men Venstre hånd fortsatte. Ganske skjelvende etterhvert. Og så skulle det vise seg at nettopp den skjelvingen gav en fin effekt. Etter en ganske kort tid, var Venstre hånd fornøyd, og gjorde seg klar til signatur. Dette var Høyre hånd absolutt ikke forberedt på, og la inn så sterke protester som mulig. Signatur er jo Høyre hånds særområde! Heller ikke denne gangen protesterte hodet. Så Venstre hånd signerte bildet, stolt og fortsatt skjelvende.
Så hvordan gikk det? Venstre hånd er svært fornøyd med resultatet. Hodet er fornøyd, alt tatt i betraktning. Høyre hånd skulle veldig gjerne pyntet litt på det, men får ikke lov. Det eneste som gjenstår nå, er å skjære arket løs fra blokka, og der er alle parter skjønt enige; det er en typisk oppgave for Høyre hånd.
Høyre hånd fortrekker middels til små ark å male på. Venstre hånd forlangte et stort ark, og bred pensel. Ikke en sånn myk, spenstig pensel, men en med stiv bust. Høyre hånd stilte seg tvilende til prosjektet, men ble ikke hørt.
Med litt nølende, men kraftige tak, fuktet Venstre hånd arket. To farger ble valgt ut til bunn, grønn og blå. Bustpenselen fikk nesten ikke plass ned i fargen, så bred var den. Arket måtte tørke litt, så Venstre hånd fikk en tenkepause, og fant ut at det kunne være nyttig med en mykere pensel også, men den måtte være stor!
Til å male stammene valgte Venstre hånd brunt og blått. Høyre hånd så med fortvilelse på at Venstre hånd blandet fargene rett på arket. Og så kun to farger når det fantes flere. Det er ikke sånn det skal gjøres! Men Venstre hånd forsatte ufortrødent. Hodet protesterte ikke, så da måtte Høyre hånd bare gi seg.Det første strekene med bred pensel gikk greit. Så ble det mer krevende. De smalere strekene gikk ikke så lett. Høyre hånd ventet bare på å få ta over, og vise sin overlegenhet. Men Venstre hånd fortsatte. Ganske skjelvende etterhvert. Og så skulle det vise seg at nettopp den skjelvingen gav en fin effekt. Etter en ganske kort tid, var Venstre hånd fornøyd, og gjorde seg klar til signatur. Dette var Høyre hånd absolutt ikke forberedt på, og la inn så sterke protester som mulig. Signatur er jo Høyre hånds særområde! Heller ikke denne gangen protesterte hodet. Så Venstre hånd signerte bildet, stolt og fortsatt skjelvende.
Så hvordan gikk det? Venstre hånd er svært fornøyd med resultatet. Hodet er fornøyd, alt tatt i betraktning. Høyre hånd skulle veldig gjerne pyntet litt på det, men får ikke lov. Det eneste som gjenstår nå, er å skjære arket løs fra blokka, og der er alle parter skjønt enige; det er en typisk oppgave for Høyre hånd.
fredag 21. februar 2014
Pc-forbud en uke.
Doktoren har gitt ordre om å ikke bruke pc på en uke. Er litt spent på hvordan det skal gå. Jeg har fått senebetennelse i høyre hånd........ Så det blir litt stille fra denne kanten noen dager.
Får trøste meg med at våren er underveis. Dette bildet tok jeg for en drøy uke siden :-)
Får trøste meg med at våren er underveis. Dette bildet tok jeg for en drøy uke siden :-)
![]() |
| Påskeliljer i hagens fellesareal. |
onsdag 19. februar 2014
God cappucino like i nærheten er fint.
Det er blitt ny eier av enda en av kafeene i nærområdet. Denne heter Coffee & Chow, og er et koselig alternativ i vår bydel. Dessuten lager de veldig god cappucino :-)
De har både bakverk av forskjellig slag, og påsmurt mat. Det hender vi tar lunsj der når vi har fri.
Og så er det nært nok, til at jeg kan kjøpe noe å ta med hjem, uten at kaffen blir kald :-)
De har både bakverk av forskjellig slag, og påsmurt mat. Det hender vi tar lunsj der når vi har fri.
Og så er det nært nok, til at jeg kan kjøpe noe å ta med hjem, uten at kaffen blir kald :-)
![]() |
| Jeg har visst en svakhet for croissanter..... |
mandag 17. februar 2014
Tur til Skullerud.
I går var vi med Tråkk Familie til Skullerud. Været var både mildere og våtere enn forventet, men det ble en fin tur likevel. Vi var 6 familier sammen. Noen kjente hverandre fra før, og andre ikke. Som det skal være, syns jeg, for da er det jo anledning å bli kjent med flere :-)
Det blir mange pølsebilder fra disse turene, av den enkle grunn at det er en viktig del av turopplevelsen. Kosen ved å sitte sammen rundt et bål. Spise sammen. Få bållukt i klærne.
På denne turen ble det rikelig med anledning til aking. På morken snø, og til dels is. Snøkanonene hadde lite å gjøre i plussgradene. Det mest spennende med akingen var nok vannpytten neders i bakken. Ungene elsket det! Vellykket med andre ord :-)
Det blir mange pølsebilder fra disse turene, av den enkle grunn at det er en viktig del av turopplevelsen. Kosen ved å sitte sammen rundt et bål. Spise sammen. Få bållukt i klærne.
På denne turen ble det rikelig med anledning til aking. På morken snø, og til dels is. Snøkanonene hadde lite å gjøre i plussgradene. Det mest spennende med akingen var nok vannpytten neders i bakken. Ungene elsket det! Vellykket med andre ord :-)
søndag 16. februar 2014
Det er virkelig sola!
Jeg trodde nesten ikke det var sant. Det har regnet mesteparten av dagen, og så, like før det ble mørkt, kom sola. Kanskje det varte 15-20 minutter. Jeg måtte i alle fall ta bilde :-)
![]() |
| På tåspissene i døråpningen :-) |
lørdag 15. februar 2014
Hjemmelaget raspaball.
På sånne dager som i dag, hvor det regner og regner og regner, passer det godt å lage langsom mat inne. Selve raspaballene tar ikke så lang tid å lage, men kokinga tar tid. Det dufter i hele huset, og en er sulten lenge før maten er ferdig.
Det finnes utrolig mange forskjellige oppskrifter på raspaball, og her er min variant.
Start med 1 lettsaltet og røkt svineknoke, som legges i kokende vann. Den skal koke på svak varme i ca. 2,5 time.
Skrell 10 mellomstore, rå poteter, og rasp dem opp. Ha i 1 ts salt. Blandes med fin sammalt hvete, til det er mulig å forme deigen som små snøballer. Byggmel kan også brukes. Denne deigen er nok til ca. 3 raspaballer. Legg dem i kokende vann, og la dem koke 40-50 minutter. Ha litt salt i vannet, og noe av kraften fra svineknoken.
Skjær opp kålrot i 1 cm. tykke skiver, og la dem koke sammen med svineknoken de siste 20 min. av koketiden.
I dag lagde jeg en saus av brunost. Alternativt kan en ha sirup som tilbehør. Til sausen brukte jeg ca. 4 dl. H-melk, 1 ss sirup og brunost etter smak. I tillegg brukte jeg 1,5 ts. hvetemel til jevning. Ost, sirup og melk kokes opp under omrøring. Skru ned varmen, og smak på sausen til den har passe sterk ostesmak. Lag kald jevning av hvetemel og melk, og hell sakte i sausen, under omrøring.
Før servering skjæres kjøttbitene av svineknoken, og kuttes i små biter.
God mat på en dag hvor det er hustrig ute :-)
![]() |
| Raspaballene under koking. |
Det finnes utrolig mange forskjellige oppskrifter på raspaball, og her er min variant.
Start med 1 lettsaltet og røkt svineknoke, som legges i kokende vann. Den skal koke på svak varme i ca. 2,5 time.
Skrell 10 mellomstore, rå poteter, og rasp dem opp. Ha i 1 ts salt. Blandes med fin sammalt hvete, til det er mulig å forme deigen som små snøballer. Byggmel kan også brukes. Denne deigen er nok til ca. 3 raspaballer. Legg dem i kokende vann, og la dem koke 40-50 minutter. Ha litt salt i vannet, og noe av kraften fra svineknoken.
Skjær opp kålrot i 1 cm. tykke skiver, og la dem koke sammen med svineknoken de siste 20 min. av koketiden.
![]() |
| Jeg bruker en kjele på 3 l. for å få plass til svineknoken. |
Før servering skjæres kjøttbitene av svineknoken, og kuttes i små biter.
God mat på en dag hvor det er hustrig ute :-)
Abonner på:
Innlegg (Atom)








