onsdag 17. juli 2013

Vikingegrav, skjell og stor fjære.

Det er rikelig anledning å være ute disse dagene. Både skogen og sjøen er kun noen meter fra huset. Med andre ord mange muligheter for å gå seg en tur i varierte omgivelser.

Like i nærheten er også en vikingegrav. Den er ikke merket som noen severdighet, og det er kanskje like bra? Som barn ble vi fortalt at det var vikingekongen Raud den Rame som ligger der, men i følge fagfolk er det mer sannsynlig at han ligger et annet sted.

Les mer om vikingegravene i området i rapporten "Fra steinalder til jernalder på Skålbunes".



Vikingegrav.

Jeg syns disse skjellene er så fine.

Båten ligger egentlig på vannet, men her er det "stor fjære".

Ved flo dekkes all tangen av sjøen.

6 kommentarer:

  1. Wow, det er meget smukke billeder - jeg vidste ikke, at der findes grave fra vikingetiden stadigvæk, spændende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns også det er spennende, i sær når det fortsatt gjøres nye funn.

      Slett
  2. Spennende med viking graver! Her hvor jeg bor er det store gravhauger fra en svunnen tid. De synes veldig godt i terrenget. Det er også store hellerissninger her. Flotte bilder du viser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er utrolig hvor mye historie arkeologene finner når de undersøker slike steder. Hellerissninger har jeg sett bare et par ganger, og ikke her :-)

      Slett
  3. Så spennende med viking graver, der ligger det mye historie i bakken.
    Flotte bilder fra vannkanten.
    God kveld fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, selv når gravene er plyndret, finner arkeologene mye interessant. God kveld :-)

      Slett