tirsdag 31. desember 2013

Hjemmelaget gomme.

Juledagene vil jeg gjerne ha hjemmelaget gomme som pålegg. Den tar litt tid å koke, men ellers er det ikke mye arbeid med den. Det vil si, det tar litt tid å vaske kasserollen etterpå.....

Gomme er en slags søt ostemasse, og inneholder i all hovedsak melk. Det finnes mange forskjellige oppskrifter på gomme. Jeg ønsker vanligvis bare en liten porsjon om gangen, og har tilpasset mengden. Ellers henter jeg inspirasjon fra tilgjengelige oppskrifter.

Min oppskrift kommer her:

Gomme
1 l H-melk
1/2 - 1 dl surmelk
1 kanelstang
1 strøken ss hvetemel
sukker
kanel til strø

Melk kokes opp. Ha i surmelk, slik at melka deler seg. Ta av ca 2 dl av mysen (det som ikke er ostemasse).

Legg kanelstangen i, og la melken stå å koke på svak varme, til den begynner å få gylden farge. Dette kan ta flere timer. Mysen vil etter hvert kokes inn. Smak til med sukker mot slutten av koketiden. Rør inn melet (bruk gjerne sikt), og la gommen koke noen få minutter. Hell den over i en skål, og dryss kanel over. Avkjøles og settes i kjøleskapet.

Gomme er godt både på brød, lefser og vafler.

6 kommentarer:

  1. Det lyder spændende - gomme kender vi slet ikke her.
    Rigtig godt nytår til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tar litt tid å lage, men smaker veldig godt.

      Godt nytt år til deg :-)

      Slett
  2. Det har heller ikke jeg hørt om :)
    Godt nytt år til deg og dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kanskje bare noen steder i landet det lages? Tror gomme er vanlig også på Vestlandet, men med et annet navn.

      Godt nytt år!

      Slett
  3. Hjemmelaget gomme høre seg masse arbeid? Jeg kjenner ikke. Men jeg spiste rømmegrøt, naturlig jeg vet grøt er fin andre mat - jeg liker :-) Jeg hadde bakt Engardiner valnutkake for nyttåraften.
    Jeg ønsker deg og dine et veldig godt nytt år.
    Og jeg gleder meg med boken... nå. Tusen takk for hilsen dine. Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke masse arbeid egentlig, men det tar lang tid med kokingen. Smaker godt som pålegg :-) Høres veldig godt ut med valnøttkake!

      Slett