lørdag 14. desember 2013

Lefsene snart klare.

I dag har jeg bakt Nordlandslefser. Det er flere typer lefser som kalles det. Den sorten jeg baker er ganske tynne lefser, som smøres med sukker og kanel. Deretter brettes de, for så å bli klippet i passe biter. Har tenkt å gjøre det i kveld, unntatt klippingen, siden jeg skal fryse dem.

Jeg har etter hvert fått trening i å kjevle, slik at lefsa snurrer rundt på bordet. Det er lettere å få den rund og fin da. I dag ble jeg litt utålmodig mot slutten, og lot et par av lefsene bli litt for tykke. Regner med at vi spiser dem uansett :-)

Egentlig hadde det vært like praktisk å kjevle firkanter, selv om det ikke er tradisjon. Det ville gjøre brettingen lettere. Må prøve å huske det til neste år :-)


6 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud - er det en slags pandekager?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det minner egentlig mer om flatbrød, men mykere siden de inneholder hornsalt (til heving). Og så stekes de uten fett. Det er litt smør i deigen, i tillegg til hvetemel, melk og sirup. Smaker veldig godt :-)

      Slett
  2. Åå det er så godt med hjemmelagde lefser, så flink du er de ser flotte ut.
    Jeg har aldri laget lefser men det hadde vert veldig artig å prøvd.

    Kos deg med dine og ha en fin førjulstid, klem fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig godt. Det er en del arbeid med kjevling, så jeg gjør det bare en gang i året ;-)

      Ha en fin førjulstid du også :-)

      Slett
  3. De kan minne om sånne som min mor alltid kjøpte til jul, men hun kalte de for lefsekling eller bare kling. Sikkert mange lokale navn på den samme lefsa :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt sikkert mange navn. Jeg har etter hvert oppdaget at dette med navn går begge veier, at samme lefsa har flere navn, og at forskjellige lefser har likt navn :-)

      Slett