mandag 17. august 2020

Astilbe og vår første Hosta.

For noen år siden kjøpte vi en Astilbe, men klarte ikke å få den til å trives. Nå prøver vi på nytt, men med en annen plassering i hagen. Det ble rosa denne gangen. Jeg kunne ikke motstå den fargen. 

Astilbe

Nå har jeg ganske lenge fundert på om vi skulle prøve med Hosta, og nå har vi kjøpt vår første. Den skal være hardfør, etter hva de sa på plantesenteret. Det kan den trenge, for det blåser mye i bedet vårt. Veldig søt, ikke sant?

Hosta

Og så må jeg bare vise liljen vår. Løken ble satt ned høsten 2017, tror jeg. Første sommeren hadde den kun en blomst. I fjor hadde den ingen. Men se på den nå! Dette har jeg gledet meg til. Den har stått med knopper lenge, og jeg var litt bekymret for om den skulle blomstre mens vi var på mitt hjemsted. Men den ventet til vi var tilbake 😍

Lilje


12 kommentarer:

  1. Så flotte blomster i din have! Din lilje er fantastisk, og det var dejligt, at den blomstrede i år :-) Jeg holder også meget af astilber :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig glad for at den blomstret nå :-)

      Slett
  2. Nydelig farge på astilben! Den kan minne om en jeg har her, og den trives omtrent over alt her. Så du lykkes nok med den. Pass på å gi den nok vann til den får etablert seg. Er det noe de ikke tåler så er det langvarig tørke.
    Hosta tåler omtrent alt 😊
    Nydelig lilje, og flott at dere fikk sett den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok tørke som er problemet. Det er mye leire her, og den er litt enten eller, enten for tørr eller for våt.

      Slett
  3. Hei Aud!
    Så klart hostaen klarer seg. Du bor ikke så langt unna her. Her overvintrer jeg dem i til og med i plastpotter. Nydelig lilje. Jeg har også fått øynene opp for dem. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, hvis de tåler en vinter i plastpotte, bør de tåle å stå i bedet her også :-) Høres veldig bra ut!

      Slett
  4. Flotte planter alle tre.
    Du får sikkert Astilben til å overvintre.
    Ha fine dager.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper veldig at Astilben skal klare seg :-)

      Slett
  5. Hosta er nydelig, det ønsker jeg meg også.
    Så vakker lilje!

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvis denne Hostaen klarer seg, blir det nok flere :-)

      Slett
  6. Hosta er vakker, veldig dekorativ ... en titt :-)
    Flotte liljer. Pink er en flott farge i havet av blomster.
    Hilsener og ha en fin fin helg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, pink er vakkert :-)
      Ha en fin uke!

      Slett