tirsdag 19. mai 2015

Godt med en skuldervarmer på kjølige vårdager.

Jeg rakk akkurat å bli ferdig med skuldervarmeren til 17. mai, og det passet godt i det kjølige været.

Garnet fikk jeg tilsendt fra mine søstre. Det er et naturfarget, to-trådet ullgarn fra New Zealand. Det har god spenst, og er lett å jobbe med. Garnet er ikke behandlet i forhold til mykhet. Jeg valgte derfor å lage et plagg som ikke er beregnet å ha rett på huden.

De første 4 cm. av skuldervarmeren er strikket. Det øvrige er heklet. Jeg hadde kun 100 gram garn, og heklet så langt det rakk. Total lengde er ca. 21 cm. Jeg har ikke laget noen kantbord, slik at det vil være enkelt å hekle videre om det skulle bli aktuelt senere.

Til dette garnet passer det med heklenål nr. 3,5. Jeg ønsket å ha den strikkede delen litt løsere, og brukte derfor strikkepinne nr. 4. Den strikkede delen er en enkel vrangbord, med 1 r og 1 vr. Den heklede delen består kun av staver og luftmasker. Grunnmønsteret er 4 st, 2 lm som gjentas. Så er det økning hver andre omgang. De siste omgangene er uten økninger.

Oppdatering: oppskriften ligger nå i min Ravelry Store.

11 kommentarer:

  1. Hvor er det fint! Du er dygtig til håndarbejde - spændende også med uldgarn fra New Zealand :-)

    SvarSlett
  2. Wow så fin, lekker og så fint å få brukt den på 17 mai.
    Ha en fin mai kveld.

    SvarSlett
  3. Super vakker skuldervarmere har du laget - ja, det var et deilig garn.
    Og så fin sølje (brosje) - ha en god kveld. Klem Viola

    SvarSlett
  4. Oj - så lekker - denne forelsket jeg meg i - virkelig flott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Takk skal du ha :-)

      Slett