mandag 30. september 2013

Pizza med pølse – en aktivitet for hele familien.

Det var Minstemanns forslag å lage pizza, og han ville veldig gjerne hjelpe til :-)

Vi startet naturligvis med deigen. To små hender, og en mammahånd blandet mel, tørrgjær og salt. Etter hvert fylte vi på med olje og vann. Så skulle egentlig deigen settes til heving, men jeg må innrømme at det hoppet vi over, siden det var en som veldig gjerne ville kjevle.

Minstemann kjevlet som en helt. Mammaen snudde litt på deigen innimellom, og dro litt i hjørnene. Ja, for vi ville ha en firkantet pizza, som dekket hele stekeplaten. For å få det sånn omtrent riktig, flyttet vi deigen over til brettet, og tok noen siste runder med kjevling. 

Pappaen hjalp minstemann med å rulle kanter på deigen. I fellesskap begynte de å legge fyll på. Først tomatpure, og så løk som mammaen hakket. Deretter pølser i biter, og noen få tomater. Til slutt krydder, og revet ost på toppen.

Etter en slik felles innsats, smaker pizzaen godt nesten uansett, bare fordi vi har hatt det så hyggelig :-)

Vår omtrentlige oppskrift:

Deig
5-6 dl hvetemel
50 g tørrgjær
1 ts salt
1-2 ss olivenolje
Vann til passe deig

Fyll
1 glass tomatpure
1 liten løk
Tørket oregano
300-400 g revet ost
Stekes midt i ovnen ved 225 oC i 20-25 min.

6 kommentarer:

  1. Det er så hyggeligt at lave mad sammen med børn - rigtig god idé! Det gjorde jeg også med min søn, og han var især vild med at bage :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var jeg med på selv som barn, og tenker fortsatt tilbake på det som fine stunder.

      Slett
  2. Så hyggelig å lage mat i sammen! Hjemmelaget pizza er kjempegodt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig :-) Ja, hjemmelaget smaker godt.

      Slett
  3. Mmm nå ble jeg så sulten, det står nok på menyen her til helgen.
    Men med så store unger jeg har jeg en mistanke om at det er meg mor som må lage den he he.

    Ha en fin 1 oktober.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, etter hvert faller vel interessen hos barna for å være med på baking :-)

      Slett