torsdag 10. oktober 2013

Vind, regn og regntøy.

I dag tidlig både blåste og regnet det. Ganske forfriskende for meg som er vokst opp et sted med mye vind :-) I sånt vær tar jeg automatisk på regntøy, når jeg skal ut, også på vei til jobb.

Det som stadig forundrer meg er hvor mange som bruker paraply, selv når regnet kommer i kombinasjon med vind. Da kommer jo vannet mer vannrett enn loddrett, så paraplyen er til begrenset hjelp. Jeg hørte også flere ombord på trikken som klaget på at paraplyen vrengte seg. Det er da helt naturlig når det blåser!

Nå har det vært mote med gummistøvler en stund, så det var faktisk mange som gikk med det. De fleste uten noe annet vanntett da.....

Jeg har forresten en paraply. En i stor størrelse. Den fikk jeg for en del år tilbake fra en bergenser. Det kom overraskende regn, og som den ekte bergenser han var, sørget han for paraplyer til hele gruppen :-)

Det hender seg at min paraply er i bruk, men det er ikke ofte. Jeg nyter friheten det er å gå med regntøy. Ha hendene frie. Kjenne på vær og vind uten bekymring for å bli våt. Forfriskende for både kropp og sjel, syns jeg.

8 kommentarer:

  1. Ja du sier noe...paraply er vel greit,men ofte kommer vind og regn sammen...sååå ja...
    Jeg liker ytterplagg med hette...det er et must for meg..da kan det bare blåse og regne det det vil:)
    Ønsker en fin kveld:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hette er et must! Ha en fin kveld :-)

      Slett
  2. Det er meget nemmere med en regnfrakke og at have hænderne fri - men en lille paraply i tasken er nu en god ting, hvis man bliver overrasket af regn :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant. En liten sammenleggbar paraply er kjekk å ha :-)

      Slett
  3. Ja, regntøy er helt ok å ha på seg. Jeg har også en paraply som er stor, men som du sier så har en hendene fri når en bruker regntøy. Det blåste mye her også i går til en forandring. Da er det ikke ok å bruke paraply... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. For hagearbeid i regnvær må en ha hendene frie :-)

      Slett
  4. Godt regntøy er min uniform også på ruskedager, paraply er jo fint til sitt bruk men ikke til å gå i skog og mark med.

    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. I skog og mark er det regntøy som gjelder :-)

      Slett